¡Hasta la victoria siempre!

tirsdag 10. april 2012

Påskeminner og bursdagsfeiring




Påsken er over og i dag var det tilbake til hverdagen. De gule nellikene begynner å henge, og den kule påskekyllingen har flyttet inn i skapet. Påskefesten i Malaga ble avsluttet på søndag, og nå er det full rydding i byen. Tribuner og stoler i gatene skal bort. Det har vært en folksom uke. Så folksomt at de lokale ofte tar turen utenbys for å slippe alt maset. Jeg ble invitert med på dagstur til Torre del Mar. En liten by 35 km øst for Malaga, med stor strand og masse god sjømat. Vi gikk fra restaurant til restaurant og bestilte caña (liten øl) og tapas. Herlig når prisen på et glass og to tapastallerkner kommer på 2 Euro.


Når det nærmer seg bursdag, er jeg alltid klar for litt forandring. Jeg har kommet over en superflink frisør her i byen. Vi er en perfekt match. Hun: Elsker å være kreativ, og har mange kule idéer. Jeg: Alltid åpen for noe nytt og aldeles ikke redd for håret. Så hva skjer når hun nettopp har kommet tilbake fra et weekendkurs i London? Jo, da blir jeg coolere enn jeg noen gang har vært.


Skjærtorsdag var den store dagen i år. Jeg ble invitert til Benalmadena, hvor jeg feiret sammen med venninne og hennes familie, som har bosatt seg der for ett år. Hjemmebaket bursdagskake, sightseeing, masse god tapas og vin på koselig restaurant. En herlig bursdag!  Det var så trivelig at jeg måtte spurte for å rekke toget tilbake til Malaga. Benalmadena har en fin, liten pueblo med hvitkalkede hus. Mange av dem pyntet med fargerike blomster på vegg og balkong. Like ved ligger Europas største buddhistiske stupa, på 33 meter. Alltid spennende å lære mer om andre religioner, og buddhismen fascinerer meg. Dette var et interessant sted å besøke. 








Det ble også litt tid til heklerier. Jeg lærte meg en ny hekleteknikk. Vaffelhekling. Med en liten tvist. Det ser ut som kurvfletting. Stilig mønster. Jeg slutter aldri å bli imponert over hva som kan trylles frem ved hjelp av en heklekrok og litt tråd. Hva skal dette bli, mon tro? Kjøkkenklut? Gryteklut? Håndkle? Skjerf? For øyeblikket har det potensiale til å bli alt mulig. Men jeg har en plan. Resultatet kommer etterhvert.



Og for dem som snakker om været, så har det ikke vært en bra påske i Malaga. Det regnet faktisk flere av dagene. Finværet og temperaturer på over 20 grader kom først i går. Men for en Vestlending, kan dette nesten ikke kalles regn. Jeg har fortsatt ikke hatt bruk for paraplyen jeg pakket med meg i september i fjor.
   

1 kommentar:

Berit sa...

Gratulerer med dagen som var og du ble kjempefin på håret!
Deilig med påske i Malaga, hadde tenkt å reise i år, men av div. grunner ble det utsatt til neste år. Gleder meg allerede :)