¡Hasta la victoria siempre!

torsdag 28. juli 2011

Stolt av å være norsk

Fakkeltoget i Stavanger 25.07.2011

22.07.2011
Dagen vi aldri vil glemme
Dagen terroren kom til Norge
Dagen Norge var hovedoppslaget i alle lands nyhetssendinger
Dagen vi gråt
Dagen som forandret vårt lille land

Jeg var på hyttetur i Spania uten internett, TV og radio. Sent på kvelden den 22.07.2011 mottok jeg en SMS fra en bekymret eks i London. Han lurte på hvor jeg var og håpet alt var bra med meg og familien min etter å ha sett nyheten om boming og skytingen. Først trodde jeg det var ETA som hadde hatt nytt terrorangrep i Spania. Forvirret ringte jeg for å høre hva som hadde skjedd. Det jeg ble fortalt var helt uvirkelig. Hadde hovedstaden i landet mitt blitt bombet? Og skyting på unge folk på en øy utenfor Oslo? Far og jeg satte oss umiddelbart i bilen for å finne et sted med internettilgang for å få vite mer. Det vi leste på VG og Dagbladets nettsider gjorde fryktelig vondt.

Denne uken var jeg tilbake på hotell med TV og internett. Første dagen på hotellet glemte jeg nesten å spise. Jeg ville vite alt som hadde skjedd hjemme, og klarte så vidt å komme meg ut av hotellrommet. Spansk TV har følgt opp saken med flere nyhetsoppslag, også direktesendinger fra intervjuer med politi og forsvarer. Intervju med Jens Stoltenberg har også blitt vist. Og det har vært flere debattprogram om hva som kan få et menneske til å begå en slik grusom handling.

Venner rundt om i verden har sendt meg meldinger og gitt uttrykk for sin medfølelse. Spanjoler jeg har møtt sier hvor lei seg de er for det som har skjedd. Dette er en tragedie som har rørt et helt verdenssamfunn.

Skulle ønske jeg kunne delta i fakkeltoget i Stavanger mandags kveld. Det hadde vært fint å vise min solidaritet sammen med andre nordmenn. Mange tårer har blitt felt den siste uken. Uvirkelig at dette skulle skje i mitt land.

Jeg lurer på hvordan det vil bli å komme tilbake til Norge etter det som har skjedd. På nyhetene har jeg sett en samlet nasjon i dyp sorg. Fakkel- og rosetogene rundt om i landet har hatt en enorm oppslutning. 75.000 bare i Stavanger, med et innbyggertall på 125.000. Vi snakker om kjærlighet. Snart 1,3 millioner mennesker holder hender på VGs nettsider. Blomsterhavet utenfor Oslos domkirke vokser minutt for minutt.

Jeg er stolt over hvordan nordmenn har taklet det som har skjedd. Aldri før har jeg vært mer stolt av å være norsk.

I morgen drar jeg hjem til mitt lille land. Jeg kjenner det skal bli godt å komme hjem nå.
   

Ingen kommentarer: