¡Hasta la victoria siempre!

onsdag 6. juli 2011

Lesehest i sommer!

Etter en liten litteraturtørke, er jeg nok en gang blitt hekta på å lese. Nå har jeg lest tre bøker på rappen. Tre veldig forskjellige bøker. Underholdning, sorg, glede, refleksjon og ettertanke. Hver bok ga meg noe spesielt, på hver sin måte. Ingenting er som følelsen av å sitte med en god bok mellom hendene.  


All my friends are superheroes
Andrew Kaufman

Svensken lånte meg denne. Han mente dette var boken jeg bare måtte lese. Det hadde han helt rett i.

Boken handler om vanlige Tom som lever blant superhelter. Dette er superheltene vi møter i vårt daglige liv; The Seeker, Someday, Hypno, Copycat, The Ear, Businessman, Mr Opportunity, The Perfectionist og mange fler.

Superhelter er gøy å lese om, og jeg gjenkjente flere av dem. Til og med meg selv! Praktisk når andre kan sette ord på mine krefter. Jeg er en krysning av The Perfectionist og Mistress Cleanasyougo.

Mistress Cleanasyougo:
"The most powerful superhero of all, the one everyone wishes they were, is Mistress Cleanasyougo. At the end of every day she folds her clothes. She never leaves scissors on the table, pens with no ink are thrown in the trash, wet towels are always hung up, dishes are washed directly after dinner and nothing is left unsaid." 

The Perfectionist:
"The source of her power is her need for order. She needs it so badly she can will it to happen with her mind."

Det er helt utrolig, den saksen klarer jeg bare ikke legge igjen på bordet. Og nåde den som ikke henger opp det våte håndkleet hos meg.

Bokhandleren i Kabul
Åsne Seierstad

Rart at jeg ikke har lest denne tidligere, men noen ganger har jeg vanskelig for å starte på en bok alle skryter av. Da er forventningene så store at jeg ender opp skuffet.

Jeg kjøpte denne boken oversatt til engelsk til en venninne i Japan, uten at jeg hadde tenkt å lese den selv. Men så ble det til at jeg satt og ventet på en kafé samme dag, og startet å smuglese litt i boken mens jeg ventet.

"I pakken ligger det en klokke. Med blått glass og sølvfarget rem. Hun tar den på, men legger den fort ned igjen. Den kan hun jo aldri bruke. Hva skulle hun svare dersom de andre spurte hvem hun hadde fått den av? Hun rødmer for seg selv, tenk om brødrene skulle få vite om det, eller moren. Skrekk og gru, for en skam... Ved å motta brevene begår hun en totalt umoralsk handling... Hun knuste klokken med en stein og kastet den... Hun er livredd for å bli avslørt."

Jeg var solgt! Turen gikk til bruktboden hvor jeg kjøpte mitt eget eksemplar. Jeg sier bare en ting; har du ikke lest den? Løp og kjøp!

Krig og fred og religion og politikk og sånn
Anne-Kat Hærland

Jeg kom over denne boken den dagen jeg var innom bruktboden for å kjøpe Bokhandleren i Kabul. Anne-Kat Hærland, tenkte jeg for meg selv, hun er morsom hun!

Anne-Kat er en smart kvinne som har en fantastisk måte å formidle budskapene på. I boken skriver hun om det som irriterer henne, på en herlig og finurlig måte.

Vi irriterer oss på mye av det samme, hun og jeg. Blant annet reality. Gud som jeg har irritert meg på reality denne vinter og våren. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvordan folk kan finne det underholdende å se på andre som krangler, motarbeider hverandre, fryser hverandre ut, har sex og drikker seg dritings og gjør alle slags dumme ting. Hva er gøy med det? Alle vet at TV påvirker. Er det virkelig et slikt samfunn vi ønsker å leve i?

Anne-Kat skriver om reality: 
"Å bli sett, og kanskje "bli oppdaget". De er villige til å gjøre hva som helst for at det skal skje. De vil drikke sin egen urin, spise levende biller, være nakne og ondskapsfulle...  TV-stasjonene vil at dere enten skal krangle eller ha sex, og best tv blir det om dere gjør begge deler på likt... Nå sier det seg selv at oppegående mennesker ikke engang ville vurdert å bli med i et slikt konsept, men av de flerfoldige tusen som meldte seg på, tyder alt på at det var de dummeste som fikk være med."

Nå skal visst TV2 gjøre comeback på Big Brother. Jeg blir kvalm ved tanken og håper inderlig at allmennheten snart tar til fornuft og setter foten ned for denne typen underholdning.

* * *

Jeg er sulten på mer litteratur! I morgen blir det nytt besøk hos bruktboden på jakt etter nye skatter som jeg kan lese under parasollen de neste ukene.
   

3 kommentarer:

Hegeslilleboble sa...

Så kjekt å få boktips! Jeg har ikke fått meg til å lese Bokhandleren ennå jeg heller.... Må gjøre det. Er også inne i en leseperiode og er på bok nr tre på kort tid, det er jo så kjekt:).

Señorita Vero sa...

Ja, den boken er absolutt å anbefale. Men forbered deg på noen tunge dager. Fortellingen gikk virkelig inn på meg. Har funnet frem 7 interessante bøker nå, og har vanskelig for å velge ut hvilke jeg skal pakke med meg i kofferten. Ser frem til 3 ukers ferie med late dager og lesing i solen :) Ha en kjempefin ferie, kos dere masse!

Hegeslilleboble sa...

Kan tenke meg at det er litt tungt ja... men vi har jo godt av å lese litt slikt også. Jeg har nå startet på Mofongo av Cecilia Samartin, veldig bra. Den blir med i kofferten :). Kos deg masse i Spania!!!