¡Hasta la victoria siempre!

mandag 2. mai 2011

Vårblomster og et sprell levende ekorn

Vi har hatt tidenes beste april med varmegrader opp mot 20°C. Vårblomstene springer ut både på mark og trær, og fuglene kvitrer glade og fornøyde. Jeg gikk en tur langs noen stier i nabolaget på lørdag. Været var nydelig, og jeg ville knipse noen bilder av blomstene ute i naturen.

 Et blomstrende tre på en eng like ved skogen.
Jeg tror det er et plommetre, som noen har lurt seg til å plante.

Ok, dette er ikke en blomst. Men jeg har alltid likt hvordan ormebregnen vokser. 
Det gir meg assosiasjoner til sjøhesten, som er den vakreste fisken jeg vet om.

Det er nå jeg ønsker jeg var flinkere på blomsternavn. Jeg tror dette er en smørblomst, men er bittelitt usikker. Smørblomsten trodde jeg hadde rundere kronblad. Denne har mer ovale. Turen går til bokhandelen i løpet av de neste dager. Navn på planter og dyr i Norges natur skal læres!

 Hva er vel penere enn en mark fylt med tusenvis av hvitveis?

 Hvitveis i rosa/lilla

Løvetannen. 
En pest og en plage for de fleste hageeiere. 
Selv synes jeg den er fin, til og med på plenen.
Frisk gulfarge, og stor blomst. Sånt liker jeg!

Da jeg ruslet nedover stien, hørte jeg noen knitrelyder fra skogen. Jeg myste innover, og fikk plutselig øye på et ekorn som satt på en gren og spiste på en kongle. Neimen, så søtt! Jeg smøyg meg musestille mellom trestammene, for å ta noen bilder av det. Det hadde ørene på stilk, og klatret høyere og høyere opp i trærne, jo nærmere jeg kom. Jeg fikk beundret det i noen minutter, og knipset noen bilder, før det forsvant mellom trekronene.

 Ser du ekornet?

 Helledussen så søtt!

Ingen kommentarer: