¡Hasta la victoria siempre!

lørdag 12. februar 2011

Vårlig tropestemning

Solen skinner, og selv om det er minusgrader, kjenner jeg at våren er i anmarsj. Herlig! Å bo i Norge på vinterstid er nitrist. Mørkt og kaldt. Jeg gjør ikke stort annet enn å syte, klage og drømme meg bort til sydenland. Men når våren kommer blir det plutselig den aller beste plassen på jord. Jeg våkner til fuglekvitter utenfor soveromsvinduet mitt, det spirer og blomstrer, dagene er lange og lyse, og jeg kan igjen sette meg ut på terrassen med en kaffekopp og lese Historie, godt inntullet i et fleecepledd. For en fryd!

Det er en slik gladdag jeg har hatt i dag. Det startet med at jeg stod opp og så en blå himmel og stor sol utenfor. Jeg laget meg en jus bestående av gulrot, eple, ingefær og mange, mange blodappelsiner. Fargen var rålekker. Jeg kom i skikkelig tropestemning, og måtte pynte den med litt partystæsj.

Tropisk drink til frokost

Deretter trasket jeg ned til byen. På en så flott dag kunne jeg ikke benytte Micraen. Dessuten hater jeg å måtte betale for parkering. Finnes det noe verre enn å betale for å parkere bilen, egentlig? Det er rådyrt, og jeg får skikkelig dårlig samvittiget når jeg sløser bort penger på sånt. Det er så mye kjekt jeg kan bruke pengene på i stedet for å putte dem på en parkeringsautomat. Litt over en time parkert i byen blir fort 30-40 kr. Det er jo det samme som jeg betaler for å nyte en caffellatte på en koselig café.

Å ha dårlig samvittighet for at jeg sløset bort penger på parkering på en så vakker dag, nei det ville jeg ikke ha. Jeg pakket meg inn i god ullstilongs under tightsen, leggvarmere, en ulltrøye og tykk genser. Vinterkåpe og fin lue med blingbling og blomst på. Støvletter, hansker og en søt veske. Da var jeg klar.

Frisk luft og glade mennesker på veien. Med solbrillene på, nøt jeg hver solstråle. Gamle Stavanger var sjarmerende som alltid. Jeg elsker å rusle gjennom Gamle Stavanger. Snøen, som lå sist jeg var der, er borte. Det er bare noen uker tilbake, men plutselig føltes det som en evighet siden.

Gamle Stavanger for en evighet siden

Nede i byen skulle jeg kjøpe tulipaner til mor. Det er jo morsdag i morgen, og tulipaner er den perfekte gave. 3 buketter for 2 på Mester Grønn. Sånt liker jeg! Da ble det 2 til mor og 1 til meg. Ja, for jeg ville også ha tulipaner.

Fine, rosa tulipaner  

Friske, avskårne blomster i stua er storveis! Og jeg ble ekstra glad da jeg kom hjem og oppdaget at den ene orkidéen min hadde fått blomst i løpet av denne solskinnsdagen.

Blomstrende orkidé

Åh, så deilig det er med vår!

Ingen kommentarer: