¡Hasta la victoria siempre!

søndag 13. februar 2011

Ja til fornorsking og norvagisering

Som perfeksjonist er jeg alt annet enn lat når det gjelder språk. Jeg er kanskje litt besatt på området, og saumfarer nettordbøkene etter nye, fancy måter å kunne skrive på. Ja, for dagens norsk er så annerledes fra da jeg gikk på skolen og skulle lære meg rettskriving. Nå er det så mange artige ord man har lov å krydre teksten med. Jeg storkoser meg når jeg kommer over et ord som plutselig er tilpasset fonetisk og/eller ortografisk. Noen ganger føles det nesten som om jeg har oppdaget et nytt språk. Det er så gøy!

Dette innlegget kommer til å bli benyttet som en liten ordliste fremover. Jeg vil lenke hit hver gang jeg finner en snodig måte jeg kan skrive et ord på. Det er altså beviset på at det faktisk ikke er jeg som har tatt feil!

Artige ord brukt i blogginnlegg:
  • Caffellatte = Caffè latte (kanskje mer italiensk enn norsk, men morsomt likevel!)
  • Finisj = Finish 
  • Jus = Juice
  • Keitering = Catering
  • Snaks = Snacks 
  • Sørvis = Service 
  • Tøtsj = Anelse (ikke lov å skrive touch)
For de av dere som er like opptatt av språk som meg, den beste elektroniske ordboken jeg har funnet er: Bokmåls- og Nynorskordboka.
 

Ingen kommentarer: