¡Hasta la victoria siempre!

tirsdag 22. februar 2011

Flisespikkeri

I høst- og vintermånedene har jeg gjort et lite løft i leiligheten min. Stuen har blitt pimpet opp med nye møbler og dekor. I gangen har jeg fått ny garderobe og tapetsert en funky tapet på den ene veggen. Som en siste finisj ønsket jeg å bytte ut flisene over kjøkkenbenken med mosaikkfliser i lekre, friske farger.

Det er ikke bare, bare når familien min setter i gang med prosjekter. Ting skal gjøres grundig. Veldig grundig. Likevel, jeg hadde aldri trodd at å fliselegge en vegg på 1,5981m² skulle innebære så mye arbeid.

Det har vært noen artige dager, og jeg sender en stor takk til Superfar. Han er den mest handy, intelligente og morsomme mannen i verden!

Dag 1:
Jeg kom sliten hjem fra jobb, og oppdaget at ytterdøra mi var åpen. Shit! Jeg hadde visst glemt å låse den da jeg gikk på morningen. Jeg hørte noen lyder fra kjøkkenet og tenkte forskrekket at nå var det en skummel mann som var der inne og ventet på meg...

Den skumle mannen viste seg å være Superfar. Han hadde meislet ned de gamle flisene over kjøkkenbenken, og støvet ned hele leiligheten. Gøy, for er det noe jeg liker så er det å vaske og tørke støv. Det er helt sant!

Slike fliser hadde jeg på kjøkkenet da jeg gikk på jobb den morgenen

Slik så kjøkkenet ut da jeg kom hjem

Dag 2:
Det var helg, og Superfar dukket opp tidlig morgen. Med seg hadde han en handlekorg fylt med kjekke verktøy.

En handlekorg med alt det en handyman trenger

Fliselegginga var i gang. Like etter at første brett med mosaikk var lagt, kom Søss, Svensken og nevøene mine på besøk. Både nevøene mine og Svensken var henrykte over å få lære seg å legge fliser.

Her har vi tre handymenn i hardt arbeid: Superfar, nevøen min og Svensken

Men interessen avtok for nevøene mine sin del. Tantes data og iPhone var enda morsommere. At jeg lånte bort iPhonen resulterte i at jeg våknet opp midt på natten fordi den plinget og ga beskjed om at jeg måtte høste gulrøtter på ZombieFarm.

Snart i mål. Superfar og Svensken er godt fornøyd med arbeidet

Dag 3:
Etter å ha høstet gulrøtter og hvilt noen timer var klokken nesten 10, og det var på tide å stå opp. Jeg hadde fått beskjed fra Superfar at jeg måtte gå over flisene og pirke bort der hvor det var for mye lim med et skrujern. Ivrig i arbeidet oppdaget jeg en løs flis. Huffa meg! Slurv!

Se den løse flisa! Fysj!

Klokken 12:01 dukket Superfar opp. Kvelden før informerte han meg at han iallfall ikke kom før etter klokken 12. Det fikk han jammen rett i. Så snart han stakk hodet inn døra, begynte jeg å klage over den løse flisa jeg hadde funnet. Det måtte være Svensken, mente Superfar.

Superfar fikser den løse flisa, som helt sikkert var Svensken sin skyld

Når flisen var limt godt fast, var det fugemassen som skulle blandes, smøres på og vaskes bort fra flisene med en svamp. Fugemassen var superfin, nesten som mel. Superfar hadde aldri arbeidet med en mer grisete fugemasse i hele sitt liv.

Skikkelig grisete fugemasse

Dag 4:
Jeg kom hjem fra jobb og fant en lapp på kjøkkenbenken.


Flisene var polert, listene rundt viften oppe og silikonen på plass. Så klart var jeg fornøyd. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd!

Senere, samme kveld, dro jeg til Tangopartneren for å overføre noen bilder han hadde tatt med kameraet mitt til PCen hans. Og hva oppdaget jeg der? Jo, en linselus og full rapport over hva som hadde foregått på kjøkkenet mens jeg satt på kontoret. Jeg lo og lo!

Full rapport fra dagens hendelser på Veros kjøkken. Sjekk den linselusa!

Dag 5:
Turen gikk til Megaflis, hvor jeg skaffet meg Beton Forsegling Plus. Dette var noe Superfar ikke hadde i handlekorgen sin. Deretter dro jeg hjem, og holdt nesten på å dø av sult. Jeg spiste en Nutrilett Energibar, og satte i gang med å spraye over flisene. I tillegg penslet jeg et ekstra strøk i fugene rett over komfyren.

Impregnering som skal holde fugene hvite fra nå og til evigheten

Da gjenstod kun dekoreringen av kjøkkenbenken. Men først litt mat. Energien fra Nutrilettbaren var brukt opp under det harde arbeidet.

Omelett matcher utrolig bra med de nye flisene mine

Med ny energi fikk jeg satt tingene fint på plass. Jeg er kjempe fornøyd med resultatet, og evig takknemlig for all den gode hjelpen jeg har fått. Tusen, tusen takk! Se hvor lekkert kjøkken jeg har fått!

Åååååååh så fint!!!!!

2 kommentarer:

Heilt spesiell sa...

Så kule fliser!!!

Señorita Vero sa...

Tusen takk! Er superfornøyd! Herlig med noen friske farger på kjøkkenet :)